Lokacje
Stary Obóz – Jest to najstarszy i najpotężniejszy obóz w Kolonii. Powstał on na miejscu dawnego zamku, z którego kontrolowani byli więźniowie pracujący w kopalniach. Po powstaniu Bariery władzę tutaj przejął jeden z więźniów – Gomez. Stał się przywódcą magnatów i najpotężniejszym człowiekiem w Kolonii. Do pilnowania porządku Gomez zaprzągł grupę lojalnych mu Strażników. Dzięki nim Stary Obóz można nazwać miejscem względnie bezpiecznym (jeśli zapłacisz komu trzeba twoje życie w tym obozie może być naprawdę miłe).Stary Obóz stanowi również siedzibę dla Magów Ognia, którzy zdecydowali się pogodzić z utknięciem w Barierze i nie próbować wydostać się z Kolonii.
Nowy Obóz – Obóz utworzony przez uciekinierów ze Starego Obozu, którzy mieli dość życie w tym miejscu. Ten obóz to miejsce dla twardzieli, którym nieobca jest walka i agresja. W Nowym Obozie, bowiem, nikt nie pilnuje porządku, każdy dba o swój tyłek. Społeczność tego obozu jest podzielona na kasty, zaś każda z nich ma swojego przywódcę. Nieformalną władzę w Nowym Obozie sprawują Magowie Wody, ich prawą ręką jest Lee, przywódca Najemników. Głównym celem Magów Wody jest ucieczka z Kolonii. Mają zamiar dokonać tego poprzez zniszczenie Bariery za pomocą ogromnej ilości rudy. Dlatego też, Krety pracują dzień i noc w Wolnej Kopalni dostarczając Magom rudę potrzebną do destrukcji Bariery.
Obóz Sekty – Ostatni z obozów znajduje się na bagnach. Żyją w nim wyznawcy Śniącego, boga mającego uwolnić ich z Kolonii. Pojęcie wrogości i agresji jest w tym obozie nieznane, gdyż wszyscy są tu zjednoczeni dzięki Śniącemu. Najwyższą władzę sprawuje tu Y’Berion, założyciel obozu, który nawiedzany był w snach przez swego boga. To właśnie on nakazał budowę obozu na bagnach. Wraz z upływem czasu coraz więcej ludzi z innych obozów emigrowało do Obozu Sekty. Nowicjusze, oprócz ciągłą modlitwą i kontemplacją, zajmuję się również uprawą Bagiennego Ziela, z którego produkują skręty, mające pomagać im w kontaktach ze Śniącym.
Wieża Xardasa - Złowieszczo wyglądająca wieża znajduje się na terytorium Orków. Jest ona siedzibą Nekromanty Xardasa, byłego Maga Ognia. Opuścił on swoich braci, by w samotności badać strukturę Bariery i przyczyny jej nagłego powiększenia. Wieża strzeżona jest przez potężne golemy.
Miasto Orków – Jedyne miasto Orków, jakie spotkać można w Gothicu. Tylko tu mamy możliwość poznać kulturę rasy Orków. Główną władzę w mieście sprawują Szamani, którzy są łącznikami pomiędzy ich bóstwem a orkami. Bogowie są bardzo ważnym ogniwem w orkowej kulturze.
Stara Kopalnia – Kopalnia niegdyś należąca do ludzi Króla, teraz została przejęta przez magnata Gomeza, który wysłał tam kopaczy, by wydobywali rudę. Król potrzebuje rudy na wojnę z orkami, więc zawiązał z Gomezem układ - w zamian za rudę Gomez będzie otrzymywać towary ze świata zewnętrznego. I tak dzień w dzień, miesiąc w miesiąc.
Wolna Kopalnia - To kopalnia Nowego Obozu. Pracują w niej Kreci, którzy wydobywają rudę dzień i noc. Zdobyta w ten sposób ruda, transportowana jest do kopca znajdującego się w podziemnym kompleksie Nowego Obozu. Surowiec ten ma posłużyć Magom Wody do zniszczenia Bariery. Sama Kopalnia roi się od niebezpiecznych Pełzaczy, które utrudniają pracę Kretom. Nadzorcą kopalni jest najemnik Okyl.
Plac Wymian - To miejsce wymiany towarów między Starym Obozem a światem zewnętrznym. Właśnie na Placu Wymiany ruda wydobyta ze starej kopalni wymieniana jest na żywność i inne towary, które przekazywane są Magnatom. Również w tym miejscu dokonywany jest zrzut nowych więźniów do Kolonii Karnej.
Stary Klasztor – Jest to tajemne miejsce starożytnego kultu bóstwa pozwalającego na przemianę w różnorakie zwierzęta. Klasztor ten od wielu lat jest już opuszczony i jedynymi istotami, które obecnie tam przebywają są krwiożercze Zębacze. Krążą również plotki, że opustoszałą budowlę zamieszkują Trolle. Klasztor stanowi wspaniały cel dla wszystkich awanturników i poszukiwaczy skarbów, gdyż znajdować się tam mogą dawne bogactwa mnichów, którzy przed laty zamieszkiwali to miejsce.
Górska Forteca – Kolejna dawno opuszczona budowla. Należała ona do właściciela ziem w Górniczej Dolinie. Jednakże teraz ta forteca jest opuszczona, a strzegą jej Harpie i Szkielety. Miejsce to skrywa wiele tajemnic i skarbów, jednym z nich są prawa do ziem, które mogą uczynić każdego człowieka bogatym.
Wieża Mgieł – Ta zagadkowa wieża stoi tuż nad brzegiem morza. Tak naprawdę mało kto wie cokolwiek o tym budynku. Od lat wieża jest nieodwiedzana przez żywą duszę. Wiadomo jedynie, że kiedyś pewien mag wszedł tam i już nie wyszedł. Jedna z legend mówi o tajemniczym Chromaninie, który znajduje się w wieży i kryje nieznaną wiedzę.
Ruiny Cytadeli – Tak naprawdę nie wiadomo wiele o tym miejscu. Po tym, co zostało z tej budowli zostało można jedynie stwierdzić, że była to cytadela niegdyś zamieszkiwana przez ludzi. Obecnie miejsce to nie jest zamieszkiwane przez ludzi.
Świątynia Śniącego – Świątynia orkowego bóstwa – Śniącego znajdująca się w podziemiach Miasta Orków. To miejsce kultu zostało stworzone przez pięciu szamanów, którzy pragnęli przywołać Śniącego, by móc zapanować nad wszystkimi orkowymi klanami. Jednakże demon przechytrzył ich i skazał na wieczną niewolę w jego świątyni. Szamani Ci są teraz jego ochroniarzami i zabiją każdego, kto spróbuje dotrzeć do ich Pana.